fredag 18 juli 2008

Hemma från Åland

Nu har vi kommit hem från våran semester på Åland. Det är något speciellt med Åland, en ö, havet och språket. Jag är barnsligt förtjust just i den Finlandssvenska dialekten. Det beror säkert på att jag som barn tillbringade 2-3 veckor varje sommar i Ekenäs. Från början var det en brevkompis som sedan blev som en syster. Tyvärr så har vi inte kontakt idag. Men jag har Ekenäs, Hangö, Helsingfors och Åbo bevarat i mitt hjärta!

Vi hade bokat hotell och eftersom vi var sent ute fick vi ta det som fanns kvar. Vi bodde först på ett enklare hotell som låg på södra Eckerö. Östanänger Hotell. Enkelt men fint beläget vid havet och med egen badstrand. Vi hade balkong med havsutsikt och trots att det var 70-tals standard på inredningen var vi nöjda. Barnen njöt av bad och att äta hotellfrukost gillade både barnen och föräldrarna.


Här är en bild från hotellets egen badstrand. Liten dotter är den som är badgladast i familjen och hon tycker sällan det är kallt. Sonen badar men inte lika länge.


Vi besökte en liten badstrand där barnen badade. Tyvärr var det lite molningt så besökeyt blev inte allt för långvarigt.


Här är liten dotter uppe på Getabergen-. Vacker utsikt och vi gick en Trollstig som sonen älskade men liten dotter tyckte var läskig. Hon trodde hon skulle möta troll.


Vi lunchade på ett hamburgerhak och barnne fick välja leksak. Liten dotter valde en drake som hela familjen flög och blev barnsligt förtjusta i. Det var mycket bra väder att flyga drake.


Här kan man se draken uppe i luften.


Här är en ankfamilj som vi träffade inne i Mariehamn. Vi fick bröd från en snäll båtägare så vi kunde mata dem.


Här är sonen uppe i borgen Kastellholmens slott.


Vi besökte även ett Brandkårsmuseum och åker ni til Åland med barn är detta ett måste. Trevligt ställe med brandbilar, djur, mysigt fika, bra lekplats och annat spännande. Mycket trevlig familj som driver stället. Här ligger sonen i hängmattan på gården.


Kom på att jag måste visa hur mannen ser ut sen jag varit framme med blekmedel. Blond! Det blev snyggt tycker jag!

Nu börjar jag jobba på måndag. Tänk vad fort 4 veckor kan gå! Men jag har haft en bra semester med mycket böcker, mys med barnen och fix här hemma.

Imorgon ska jag berätta vad mannen snickrat ihop till barnen!

Kram Lisa

Inga kommentarer: