måndag 21 juli 2008

Trädgård och mannens pyssel

Kom på att jag lovat att visa vad mannen har snickrat ihop till barnen. Han är väldigt kunnig och duktig min man. Det finns bara en hållhake. Han är inte så villig och det måste till en hel del inspiration och lust innan något blir gjort här hemma. Men när han väl sätter fart går det undan och blir bra. (Smicker är en investering för framtiden!!!)

Här är min mans vän. Han är inte årets modell men har man som vi, ja hela 800 kvm tomt (sen kan vi räkna bort det som inte är gräsmatta: huset 100 kvm, lång upfart, parkering med plats för tre bilar, paviljong, uteplats på framsidan) måste man såklart åka runt på denna när man klipper :)

Om sanninge ska fram så har vi en "vanlig" också men den är på lagning just nu. Denna brukar vi ta fram och sätta kärra på och köra runt med barnen samt klippa ute i parken när kommunen låter gräset växa för långt.

Här är mannens projekt Nr. 1. Styltor! Vi blev så inspirerade när vi varit på Brandbilsmuseumet på Åland och de hade styltor på gården. Det visade sig att både mannen och sonen är riktigt duktiga. Numera tränar större delen av kvarterets barn och några föräldrar i styltgång :) Roligt när man kommer på så genuina saker som roar barnen!

Liten dotter målar styltorna vita. Det ska bli röda detaler senare, tror jag!

Projekt Nr. 2 är en gungställning. Har länge velat ha en ny då den vi hade var på väg att rasa ihop. Inspirerad av min vän S gjorde vi samma lösning. Virke samt hållare från den lokala bygghandeln. Vi valde en gunga och romerska ringar. Ska bygga på med en gunga till. Har inte bestämt om vi ska bygga på med två ben till eller såga av överdelen. Fortsättning följer...


I år blir det mycket äpplen. Vi har ett päronträd där det alltid blir goda päron, ett vinteräppelträd och tre vanliga. På de vanliga är det ett som brukar ge mycket frukt och två som brukar ge lite. Men i år blir det massor, på alla träd! Vi gör mycket äppelmos för det är barnen tokiga i men resten blir fallfrukt som mest är jobbig att plocka upp!


Vet inte om jag visat bild på våran paviljong ännu. Här är den iallfall. Mannen har snickart själv och den ger bra med skugga varma dagar. Jag tänker alltid att jag vill göra mer än det blir av. Ville fixa till med tyg så det ser mer ombonat ut men i år blev det inte. Har köpt nya dynor, spikat upp lite sjöinspirerade saker i vitt men det var allt för i år. Nya tag nästa år!

Idag jobbade jag första dagen efter 4 härliga semesterveckor. Kändes ok. Vi har haft mycket kunder så dagen gick fort. Imorgon jobbar jag men onsdagen har jag ledigt. På onsdag händer något mycket spännade med det berättar jag om först när det hänt! Kika in då får ni se!

Nu ska jag prata lite med mannen som tar hojjen och åker till Norge två dagar med start imorgon bitti kl.8. Lite läskigt känns det när han är ute på vägarna. Men det bloggar jag om en annan dag!

Kram!

1 kommentar:

Hjärtevän sa...

hallå lisa... jag är så avundsjuk på eran paviljong... hälsa fredrik att han är välkommen att bygga en åt mig också... kramar