söndag 8 november 2009

Svininfluensan

Ni som inte orkar läsa om den, hoppa över.
Ni andra läs och kommentera...
Skriver mest för min egen skull.

Idag fick jag frågan om jag hade svininfluensan. Vaa?? Hur ska jag veta det?? Jag har varit sjuk i tre dagar, haft feber i 1 dag. Tror knappast jag får ta ett blodprov då för att få svaret. Ringer man sjukvårdsupplysningen skrattar de åt en och säger att "nej men den har inte kommit till Dalarna ännu". Det var vad som hände när jag ringde förra gången barnen var sjuka. Inte för att jag var rädd om de skulle fått den, mest med hänsyn till andra. Men som sagt, hånad blev jag!

Vi fick hem en lapp från skolan om medgivande om vaccination. Ok, so far so good. Men ingen information. Varför lägger man ner de pengarna det kostar och den energin det tar utan att göra det riktigt? Alla vet inte vad som händer när man vaccinerar. Att det är normalt att man får biverkningar av vaccinet eftersom man sprutar in en svag dos av sjukdommen i kroppen just för att den ska bygga upp ett försvar. Många är rädda för kvicksilver. Men frågan är hur många fiskar ska man äta för att få i sig samma mängd?

Alla får bestämma själv, naturligtvis. Jag tycker bara det är sorgligt att många tycks tro att tidningarna får betalt av staten för att skrämma folk. Tidningarna får betalt av de som köper tidningar och annonsörer som annonserar just för att de säljer mycket lösnummer. Sensationsnyheter säljer! That´s it! Häromdagen kunde man läsa "Ingen vet vart detta slutar" Och bild på två lärkare med munskydd. Någon dag senare "Influensavaccinet fungerade inte". Nej det är inte 100% och det tar 1-2 veckor innan det är fullgott skydd (reservatio för sifferfel). Jag tror inte att staten vaccinerar för att vi inte har råd att ha folk sjuka.

Hur som helst. Detta är en svår fråga. Vaccineras eller inte vaccineras. Här hemma har vi ändrat uppfattning, sonen ska ta sprutan eftersom han blivit erbjuden. Vi andra också, tror jag, om vi inte hinner få SI innan...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo vi ska vaccinera oss. Jag vill tro på att läkarna kan sin sak när de anser att det är bäst att göra så...
Jag har nyligen haft lunginflammation och var riktigt sjuk med 40,7 graders feber. När jag ringde sjukvårdsupplysningen frågade de om det var svininfluensan.. och som sagt.. Hur vet man?
Men när jag sa att det pep i luftrören sa de att jag kunde komma in... och dit for jag, hög i feber och hostade hårt... Fick sitta i väntrummet där även BVC hade sin entré. Jag kände mig HEMSK! Det är inte så himla smart att låta bebisar vara i samma rum som sjuka. :(
/K