onsdag 26 mars 2008

Städning & att föda barn

Såg ni det nya serien "Barnmorskorna" som SVT visar? För mig var det som att slungas 6,5 år tillbaka i tiden när sonen skulle födas. Mina ögon känns svullna av fällda tårar. Av glädje eller sorg vet jag inte riktigt men oj, vilka starka minnen det väckte! Båda mina barn är kejsarbarn och jag känner ingen saknad eller sorg över att inte få uppleva att föda "på riktigt". Mina snitt har varit mycket fina upplevelser och jag känner mig tacksam mot sjukvården och den underbara personal vi träffade på.

För att göra en lång historia kort så gick mitt vatten kl.4 en fredag morgon och sonen är född 2 dygn senare. Jag öppnade mig bara 4 cm trots värkstimulerande dropp tillsammans med mina egna värkar. Jag hade värkar hela tiden utan mellanrum. Sonen blev stressad och läkaren bestämde snitt. Efter denna upplevelse var jag säker på en sak. Inga fler barn och skulle det mot förmodan bli fler såg jag till att bli lovad ett snitt. 2 år och 2 månader senare föddes dottern med ett planerat snitt. (Bild: Privat)
Idag har jag burit möbler och städat upp i lägenheten som ska hyras ut. Hyresgästen anländer till helgen så vi fick minst sagt lite stressigt. Vi har samlat på oss lite bråte sen förra hyresgästen flyttade. Min syster och svärmor har även förvarat möbler där. Men det ska bli spännade med nytt folk i huset :)

1 kommentar:

Susannes Smultronställe sa...

Har inte sett Barnmorskorna....men skulle gärna göra det. Har inte hunnit bara.
Är själv mamma till 3 Kejsarbarn! Har inte heller kännt att jag blivit snuvad på en vanlig förlossning. Har haft 3 mycket bra upplevelser i samband med barnens födelse! Det enda jag saknat är brickan med mackor och flagga - det har jag aldrig fått!
Kram Sus