tisdag 8 april 2008

Dödsstraff

Idag hörde jag den dumma kommentaren igen. "Det borde vara dödsstraff". Vet ni att hela jag kokar av ilska och frustration när jag hör någon kläcka de hemska orden. Undrar om man tänkt igenom den åsikten innan man yttrar den? Jag vill iallfalla inte leva i ett samhälle där staten tar beslut att någon ska dö. Inte på några villkor! Det är en åsikt jag står för och aldrig kommer att ändra på. Så det så! Om endast en enda medborgare bli oskyldigt dömd är det en för mycket. Och det har ju hänt, eller hur?

Dagens diskussion kom av den bortrövade (?) flickan i Hedemora. Hemskt och jag ryser av bara tanken. Men jag brukar alltid tänka att det finns en människa bakom brottet och något gick fel i den människans liv, men den människan har också varit älskad och någons barn. Klart man inte kan sätta sig in i någons sorg när detta händer. Men dödsstraff, nej inte något jag skulle rekomendera! Vad tycker ni?

Jag kan för övrigt rekomndera:"Edward Finnigans upprättelse" - Roslund & Hellström. Mycket bra roman i ämnet.

2 kommentarer:

K sa...

Hej halkade in här via nån annan blogg ;D känsligt ämne och i teorin kan jag förstå hur du menar och förstå det...
Jag vet att det låter hemskt...men galningar som förgriper sej på barn tycker jag har förverkat sin rätt att leva. Förstå hur många människors liv som blivit förstörda...Kan inte ens föreställa mej hur barnet kännt det och tänk att som förälder få vetskapen om det!Måste verkligen vara det värsta man kan uppleva!

Hoppas verkligen man får vara förskonad från detta h-vete!Tänker på Engla gör man FRUKTANSVÄRT!

Nu ska jag kolla runt på din blogg ;D Må bäst! /K

Anonym sa...

Hej, Hittade din blogg via ett forum (där jag är LG:-).
Jag är starkt emot dödsstraff men jag förstår de som drabbats av något så de bara kan tänka på det som den ultimata hämnden. Men att mörda för att straffa mördare tycker jag är helgalet.
Nu ska jag kika vidare på din blogg!
Trevlig helg