tisdag 29 april 2008

Klass 9A


Har ni följt denna serie? Jag har sett alla avsnitt och säga vad man vill om metoden och att spela in en såpa, men vilka lärare! Jag måste säga att svenskläraren Gunilla och Matteläraren Stavros har varit en stolthet för lärarkåren! Vilka människor! Det borde vara alla elevers rätt at få en bra skolgång. Att träffa bra lärare. Tyvärr ser sanningen inte ut sådan.

Själv gick jag ur 9:an med toppenbetyg. (Säkert den bästa eller bland de bästa i årskullen på 4 klasser. Skryt, men det skiter jag i. Det var så!) Yes! Valde Frisörlinjen och vad coolt, jag kom in för att några år senare inse att det var helt fel val. Det är det enda jag ångrar med livet. Varför valde jag inte att plugga vidare? Men det är inget att vara bitter över men ja, skitsur får man väl va? ;)

Men vad händer med elever som inte kalrar skolan? Elever som inte får samma möjlighet? Som inte får godkännt och inte kommer vidare.? Detta är något som gör mig arg. Att man offrar barn och ungdomars kunskap för att lärarkåren inte klarar sina jobb. Att pedagogiken är fel. Att utbildningen inte håller klass. Vad är fel och vart brister det? Det är något galet.

Jag ser fram emot mina barns skolår. Jag tycker om att lära och att utvecklas. Men hur många elever har det så hemma?

Jag funderar vidare. Synd att man inte är sugen på att bli lärare i högre åldrar. Jag är inte rätt person!

1 kommentar:

Susannes Smultronställe sa...

Har också följt serien "Klass 9A". Alla avsnitt - det är extra roligt, eller vad man ska säga, när man har en dotter som själv går i 9:an och jämföra. Ingrid har suttit och tittat på alla avsnitt! Idag fick vi nästan tårar i ögonen, både hon och jag, när vi såg deras fina resultat på de nationella proven!! Helt otroligt vad rätt coachning kan göra. Och vilket självförtroende de hade nu jämfört med i början på terminen.
Ingrid vill bli lärare - hoppas hon har lärt sig något genom serien *ler* För SÅ vill jag att bra lärare ska vara!!!