tisdag 1 april 2008

Genus

Idag har jag fundert mycket på hur vi bemöter flickor och pojkar, ur genusperspektiv. Vilka förväntningar och krav vi har på barnen på grund av kön? Jag vill inte tro att jag gör skillnad mellan flickor och pojkar, men jag är säkert som de flesta andra-könsblind. Det är nyttigt att fundera hur jag själv agerar och reagerar, både som mamma och pedagog. Jag gillar tanke/arbestssättet att tillföra istället för att ta ifrån. Ge barnen samma möjligheter, att förstärka det positiva. En tjej får vara rosa och prinsessa om det är vad hon vill men det går även bra för prinsen att vara rosa om han så vill. Det är ju egentligen så enkelt. Jag funderar vidare och återkommer i ämnet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med!

Min tvillingflicka älskar rosa och dockor och det får hon göra...just det skadar inte ett dugg. Det viktiga är att alla ska ha samma möjligheter oavsett kön! Att se barnen/de vuxna som individer.