måndag 16 juni 2008

Slå knut på sig själv



Varför har så många föräldrar dåligt samvete för vad man gör och inte gör för sina barn? Varför kan man inte släppa det dåliga samvetet och förstå att vi alla gör det bästa vi kan efter vår förmåga.

Sommarlov! Underbart! Alla barn är inte lediga 10 veckor och det kan man ju som förälder inte ordna i de flesta fallen. Huvudsaken är väl att barnen får vara lediga 4-5 veckor men många barn kanske inte får ens det. Vissa familjer kanske måste jobba under sommaren och kanske inte har tillgång till farmor och mormor. Men de gör ändå sitt bästa, eller hur? Många familjer saxar semesterveckor så barnen får vara hemma så länge som möjligt. Men det är ett val som varje familj måste göra. Vi har valt att ha två veckor ihop och resternade själva med barnen. Våra barn har tur att få vara hemma i 7 veckor i år. Nästa år ser det antagligen inte lika bra ut.

Våra barn trivs bra på fritids och förskolan. De gillar att vara där. Dock behöver barn lika som oss vuxna ett avbrott och ledighet. Att bara få vara. Vi har egentligen inte planerat så mycket i sommar. En natt i Furudal och ev en vecka på Åland. Resten tror jag de får springa runt i kvarteret med grannbarnen. Någon mindre utflykt kanske. Det är ju lite det som är sommarlov, tycker jag. Att bara vara....

1 kommentar:

Hanna i Det stora grå huset sa...

Håller med dig helt. Det är precis det som är sommarlov. Att bara vara. Vi ska bara göra några småsaker vi med, och någon mindre utflyft. Vi fick ju som bekant inte skattepengarna som vi förlitat oss på i tid. Men det behöver inte vara stora saker tycker jag. Bra för barnen att lära sig det med, även fast "alla andra" kan åka hit och dit hela tiden. Vi njuter hemma och på våran båt på Runn. Om nu vädret tillåter någon gång.
Mina ungar har ju möjlighet att vara hemma pga att jag inte jobbar. Annars vore det nog annat. Tycker att de har det oförskämt bra. ;-)

Jag hörde av Gubben att du varit hit och frågat efter Maja. En annan gång kan du ju stanna på en fika?! Fast inte om barnen är försvunna då...

Ja du. Inte vet jag vad katterna vill med kaninen. Men en låg i attack-position, och Sigge med tassen uppe. Katter vill nog gärna fånga en gnagare tror jag. Har hört om många kaniner som dött av hjärtattack efter att de utsatts för en katt. Ska försöka höja stängslet till dubbel höjd...

Ha det så gott!
Kram Hanna