lördag 17 maj 2008

Syskonkärlek



Jag har tittat på gamla kort och hittade denna underbara sommarbild på liten dotter. Det är från förra sommaren när storebror var på Cross-skola och vi vara med och kollade. Det regnade och liten dotter fick hålla i det stora paraplyet :) Härlig sommarbild!



Hittade även denna bild på våra barn. Jag kom än en gång att tänka på vilken "tur" vi har med barnen för de kommer så bra överens och bråkar sällan. De leker mycket ihop och det fungerar bra. Storebror har alltid varit snäll mot sin syster och tar hand om henne. Han har aldrig visat svartsjuka. Liten syster kan ibland vara lite svartsjuk men ofta låter storebror henne ta mer plats. Det är bara pappan de kan kivas lite om ibland. Vi har 2 år och 2 månader mellan våra. Lite tätt tyckte jag i början men i det hela har det fungerat bra. Ja, om man bortser från att liten dotter hade kolik och skrek sina första månader (har förträngt hur länge det var 6 månader? 1 år) i livet.

Man kanske inte kan styra detta med hur syskon är. Det kanske är mer hur barnet är som person. Sonen är snäll och inte svartsjuk i sin natur. Vi har låtit dem bråka och göra upp med varandra utan att lägga oss i hela tiden. Har alltid tänkt att det är nyttigt att lära sig lösa sina konflikter själv. Vi går såklart mellan när de gör varandra illa eller behöver lite stöd. Sen pratar jag mycket om att de ska vara rädda om varandra. Att de bara har ett varsitt syskon.

Hur har ni det med syskonkärlek?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lisa! Ja du det där med syskonkärlek kan vara en gåta ibland. Men oftast så är de gulliga mot varandra. Jag å Åsa pratade med Ulla och hon hade inte räknat med att vi skulle komma på tis så vi blir hemma då. Men på ons så syns vi,det känns så sorgligt. men men vi får ta tag i å fixa en träff till hösten.ha nu en trevlig helg! Kram Maria

Anonym sa...

Visst är det underbart då syskonen trivs med varandra? Vi har också tätt (förutom Äldsta som är född 97), mellanbror, 02 och tvillingar 04 (1,5 år mellan dem) och de leker superbra! Jag tror som du att det handlar om personlighet!

Nej, jag tror inte heller att man kan styra. Det blir som det blir.

Men visst är det härligt och praktiskt med syskon som även är lekkamrater!?