onsdag 28 maj 2008

Mitt yrkesval


Jag har läst ett år till Barnskötare. För mig låter det bra att bli Barnskötare, för andra låter det mindre bra. "Vadå jobba på dagis?". Ja, visst kan det låta simpelt men det är ett av de viktigaste jobben i samhället. Faktiskt! De barnen som inte får en bra start i livet har chans att få det på förskolan. De första åren är jätteviktiga. Vi lägger grunden till mycket de första åren i barnens liv.

Jag har en fast tjänst i butik. Vi säljer heminredning. Helt ok och jag har inget emot det jobbet men jag har varit där 14 år och på något vis känns det inte längre meningsfult att sälja saker man egentligen inte behöver. Visst, jag älskar hemmet och inredning men jag vill göra något som känns meningsfullt. Som att jobba med barn då och ge dem en bra start i livet :)

En till sak som många verkar fundera på är hur man kan välja att ta hand om andras barn när man har egna. Lugn! Det är inte samma sak och dessutom måste ju någon ta hand om andras barn när de andras barns föräldrar jobbar. Hänger ni med?

Jag vill bara att Barnskötaryrket ska få högre status och ses som ett mycket viktigt jobb. Gärna med lön därefter :)

Idag har jag försökt få igång min nya kod-dosa från Nordea. När tekniska saker inte fungerar blir jag galen! Idag är jag beredd att byta bank!

Nu ska Lisa hänga tvätt och sen blir det godnatt! Kram!

1 kommentar:

Susannes Smultronställe sa...

Förstår PRECIS vad du menar.
Säljer också kristall, grytor, prydnadssaker och heminredning. Ibland känns det, såklart, meningslöst men oftast så är det bara roligt. Fast visst 17 har man funderat på att omskola sig.....
Tycker du är duktig som vågat och orkat!!!